Qui som?


La llegenda

Diu la mitologia grega que Syrinx era una bella nàiade, filla del riu Ladó, que tenia una veu preciosa que encisava tots els qui la sentien cantar. El do i les qualitats de la seva veu es devien a la seva virginitat. Pan, en canvi, era un semidéu d'aspecte desagradable. La llegenda conta que era tan lleig que fins i tot la seva mare en veure'l tot just néixer va marxar presa del pànic, paraula que derivaria de «Pan» en referència a l’espant que el semidéu provocava.
Un dia, quan Pan baixava del mont Liceu, es va trobar Syrinx i es va enamorar perdudament de la bellesa de la nàiade i dels seus cants encisadors. Pan es posà a perseguir-la i Syrinx intentà fugir de la seva lletjor i salvaguardar la virginitat. Acorralada i sense escapatòria, se suïcidà llançant-se al riu Ladó. Les seves germanes nimfes, commogudes, la convertiren en canyar, que a la vora del riu el vent bressolava i feia sonar recordant la seva bonica veu.
Quan Pan va arribar només va poder abraçar les canyes i sentir la dolçor del record de la veu de Syrinx produïda pel so del vent. Va ser així com Pan va agafar les canyes i en va fer un nou instrument: la flauta de Pan, també coneguda com a siringa, nom en record a la seva enamorada Syrinx. I quan Pan tocava aquest instrument podia escoltar la veu de la nàiade, i calmava així l’ànsia i la pena que li causava la pèrdua del seu objecte de desig.


La veu de Syrinx

La veu de Syrinx és un projecte musical que desplega el so de la veu i de la flauta (que de manera tan simbòlica uneix el mite de la Flauta de Pan) en un duet format per Olga Miracle (soprano) i Joan Codina Vila  (flautes). Un duet de música de cambra que explora noves sonoritats a partir d'aquesta combinació tímbrica tan poc usual però que també eixampla horitzons i aprofita la ductilitat dels seus components per oferir un ampli ventall d'estils musicals. També hi tenen cabuda a La Veu de Syrinx espectacles infantils i familiars per a la descoberta d'instruments i de la música tradicional.


OLGA MIRACLE, soprano

Nascuda a Sacramento (Estats Units), comença a estudiar piano als nou anys. Realitza els estudis musicals al Conservatori Superior del Liceu, al Conservatori de València i al Municipal de Barcelona, i obté el títol de Professora Superior de Cant, el Superior de Solfeig i Teoria de la música, el títol de Professora de Piano i el Superior de Pedagogia Musical, a més d'estudis universitaris de musicologia, traducció i filologia. Des d’aleshores desenvolupa una intensa activitat com a solista dels gèneres òpera, oratori, lied i música antiga a diversos escenaris (Auditori de Barcelona, Teatre Nacional de Catalunya, Palau de la Música, Teatre La Farándula de Sabadell...) i a cicles de concerts de prestigi internacional (Festival d’Edimburg, Festival de Cadaqués, Torroella de Montgrí, Música als Castells culturals de Catalunya, Chants Sacrés en Mediterranée, Música de las religiones del mundo de Plasencia, Semana de Música Sacra de Alicante, Cicle Els Orgues de Catalunya, Festival de Música Antiga de Barcelona). 


Només el darrer any ha cantat el paper principal de les òperes Les noces de Fígaro de Mozart, L’Elisir d’Amore de Donizetti, María de Buenos Aires de Piazzolla, Cançó d’Amor i de Guerra de Martínez-Valls, l’obra simfònica El Somni d’una nit d’estiu de Mendelssohn, i ha estat solista de nombrosos oratoris (Stabat Mater de Pergolesi, Réquiem, Exsultate Jubilate i Missa de la Coronació de Mozart, Glòria i Magnificat de Vivaldi, Réquiem de Fauré, Missa Nelsson i Missa Brevis St. Joannis de Haydn...). Interessada per la música antiga, actua assíduament com a solista de conjunts amb instruments originals i criteris històrics, arreu d’Europa. És membre fundadora dels grups: Stella Splendens (música medieval), Arie Musicali (música barroca) i Massada (música sefardita). Ha estat professora de cant del Conservatori Professional de Música de Sabadell i entre els seus treballs discogràfics cal destacar el CD Cançons populars catalanes i occitanes, el CD Sardanes i cançons de Pau Sicart, el CD Alió, Morera, Toldrà, de la Renaixença al Noucentisme del segell L’Indi-Classic, i l’enregistrament d’obres per a soprano i orquestra de Mozart amb l’Orquestra Simfònica de Lvov (Ucraïna). www.olgamiracle.com


JOAN CODINA VILA, flauta travessera

Nascut a Barcelona el 1979, estudia al Conservatori de Sabadell amb Dolors Palau i Bernat Castillejo. Més tard estudia a Orléans amb Arlette Leroy-Biget. Obté el Títol Superior de Flauta Travessera, el D.E.M (Diplôme d'Études Musicales) i es gradua en Magisteri Musical per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Com a flautista, ha col·laborat amb l'Orchestre Symphonique d'Orléans i amb diversos projectes de l'Orquestra de la UAB. Ha participat, com a músic, en espectacles de les companyies teatrals Compagnie Articule i Artessi Teatre. Interessat per la música de cambra, és cofundador i membre del quartet de flautes travesseres La Trèi i del duet Vent Acordat; i, juntament amb Olga Miracle i Joan Casals, ha tocat en el cicle Els Orgues de Catalunya 2008. Interessat per la música tradicional i popular, és membre dels grups Semproniana i Mirabèl,  i ha estat membre del duet folk 932. També cal destacar la seva participació, des dels seus inicis fins a l'actualitat, a l'Orquestra de Flautes de Barcelona, i la seva col·laboració assídua amb la productora Musica Vivit en diversos projectes musicals.
Actualment és professor a l'Escola Municipal de Música Blai Net de Sant Boi de Llobregat. 





Cap comentari:

Publica un comentari